Voordelen en nadelen van hooggevoeligheid

‘Goed kunnen focussen’ en ‘heel erg kunnen genieten van kleine dingen’ en schuldgevoel, eenzaamheid en ‘een grote verwerkingstijd’. Tijdens de workshop hooggevoelig en je relatie hebben de deelnemers samen de nadelen en de voordelen van hooggevoeligheid geïnventariseerd. Daarna heeft iedere deelnemer uit de grote poppetjeskast een poppetje gekozen als symbool voor zijn/ haar eigen gevoeligheid en daar over gepraat met een andere deelnemer.

Er ontstonden meteen geanimeerde gesprekken. Vooral toen werd gevraagd wat je hooggevoeligheid nodig heeft. Sommige hoogsensitieven hadden bescherming nodig, anderen rust en afwezigheid van prikkels. Vooral tijd kunnen nemen voor jezelf was belangrijk.

Vervolgens stonden de deelnemers aan de workshop stil bij wat er gebeurt als je niet de gewenste ‘zorg’ geeft aan je eigen gevoeligheid. Sommige deelnemers werden dan geprikkeld en boos, anderen sloegen op slot en een enkele raakte dan hyper.

Daarna heeft Caroline Franssen kort met iedereen persoonlijk gewerkt om uit te zoeken hoe die stressreactie voorkomen kan worden. We bleken in die twee en half uur extreem nuttig te hebben gewerkt, iedereen was onder de indruk!

Het gaat bij het omgaan met je hooggevoeligheid om zelfkennis, om je eigen gebruiksaanwijzing te leren kennen. En om daar dan naar te gaan handelen en werkelijk rekening te houden met wat jij nodig hebt. Dat is zelfliefde in de praktijk. Ruimte geven aan je kwaliteiten en goed zorgen voor je zwakke kanten.